top of page

Sander en het Slimme Apparaten Register

In deze blogpost zetten we een applicatie in de kijker uit ons Europees project SCORE (Smart Cities + Open Data RE-use). Het Foresight team bouwt samen met oa. onze Digipolis collega's, Lab9K, Stad Gent en steden als Amsterdam, Aarhus en Bradford een reeks innovatieve, open beschikbare applicaties. Focus ligt op hergebruik van open data. Ontwikkeling doen we in open source. Anders gezegd, we moedigen alle geïnteresseerden aan om:

  • Mee te co-ontwikkelen.

  • De software vrij te hergebruiken of aan te passen.

  • De data mee te voorzien en te (her)gebruiken.

Slimme camera's, beacons, een zitbank of een vuilnisbak met een internetconnectie, laadpalen, straatverlichting uitgerust met sensoren, enz. Op openbare plaatsen in de stad vind je steeds meer Internet of Things (IoT) apparaten terug. Maar vind je als buurtbewoner of passant ook gemakkelijk informatie over wat die apparaten precies doen, wie de data ervan verwerkt, enz.?




Hierboven een glimps van de mogelijkheden van de SCORE tool Slimme Apparaten Register. Deze zomer is student ontwikkelaar Sander Machado van Lab9K druk bezig om samen met collega's Jef en Tim deze toepassing verder gebruiksklaar te krijgen voor Gent. Een deel van het werk dat we doen: het verder werken aan de originele software hiervan (Amsterdam & Aarhus). Tegelijkertijd vertalen we de tool naar de noden in Gent.


Sander: "Begin deze zomer was ik door Facebook aan het scrollen tot ik opeens een vacature van Lab9K zag passeren. Deze vroeg naar een student ontwikkelaar. Ik was direct geïntrigeerd waarover dat mogelijks kon gaan. Na wat rondkijken in de open-source projecten op Github stelde ik me kandidaat. Een paar weken later stond ik al nieuwsgierig in de kantoren van Digipolis te luisteren naar een briefing over het IoT Registry en het SCORE project, en leerde ik het Foresight team kennen. Als eerste job direct van thuis uit werken, aanvankelijk was dat zeker een vreemde ervaring. Maar na een tijdje begon het ook wel te wennen. Ondertussen ben ik al volledig ingewerkt in dit IoT project, gaat het development vlot vooruit en konden we goed doorbouwen op wat er in Amsterdam en door collega’s Jef en Tim al is gedaan. Hierboven een tussentijds resultaat, waar je ziet hoe je een opzoeking in deze tool tot een goed einde brengt. We brengen komende weken verder alles in gereedheid om de ontwikkelingen te overlopen met alle SCORE project partners. Deze week wilde ik ook eens het IoT Registry ervaren en uitproberen in de praktijk. Ik trok m'n wandelschoenen aan voor een sightseeing tocht langs al de slimme camera’s, gebaseerd op de data die ik zelf in het IoT Registry reeds had gevisualiseerd. De tocht was zeker een leerrijke ervaring op het vlak van usability en bugs. Uiteindelijk heb ik toch alle camera's kunnen spotten."

👉 Volg het werk van Sander voor Gent hier live mee (iot.lab9k.gent) en lees alles over deze tool op onze website. Onze collega's in Amsterdam ontwikkelden deze tool als eerste, zij hebben dus ook een slimme apparaten register en dat vind je hier.




58 weergaven0 opmerkingen
bottom of page